Meistä
Sipoolainen perheyrityksemme Packalén Bus on toiminut kuljetusalalla yli kolmekymmentä vuotta – aina asiakas keskipisteessä. Kuljetamme erilaisia ryhmiä ja yhdistyksiä matkoille ja retkille Suomeen ja Suomen ulkopuolelle.
Juuret
Packalén Busin juuret juontavat vuoteen 1990, jolloin sen perustaja Rune Packalén toteutti unelmansa ja osti kuorma-auton. Samalla hän perusti oman kuorma-autoyrityksen ja alkoi ajaa nestekaasua ja öljyä. Kipinä alaan oli syttynyt jo lapsuudessa perheen naapurissa asuneen kuorma-autonkuljettajan luona, jossa Rune kävi ihailemassa kuorma-autoa aina kuin vain mahdollista ja seurasi, kun naapuri korjaili lukuisia erilaisia ajoneuvoja verstaallaan.
1980-luku
Kiinnostus ajoneuvoihin johti siihen että Rune hakeutui kouluttautuman alalle ja valmistui autoteknikoksi. Varusmiespalveluksen hän suoritti kuljetuskomppaniassa ja sai sieltä ajoneuvoyhdistelmäkortin. Yrittäjäkokemusta alkoi karttumaan 1980-luvulla oman autokorjaamon myötä. Linja-autokortin hankittuaan hän toimi verstastyönsä ohessa keikkakuljettajana Linjaliike Ahokkaalla, Sipoonlinjalla ja Hj.Holmströmilla. Ennen kokonaan kuljetusalalle siirtymistä Rune ehti työskennellä myös katsastusmiehenä.
1990-luku
Alku kuljetusalalla oli vaikea, sillä Suomeen iski lama juuri, kun Rune alkoi kuljettaa nestekaasua. Korot nousivat 17 prosenttiin, ja Runella oli lainaa ostamastaan kuorma-autosta. Kivisestä alusta huolimatta Rune ei luovuttanut ja 1990-luvulla yrityksellä oli jo kaksi työntekijää ja kaksi kuorma-autoa.
2000-luku
Vähitellen fyysinen työ nestekaasupullojen nostoineen ja kuljetuksineen alkoi tuntua Runesta raskaalta. Hän myi kuorma-autot pois vuonna 2004 ja miettiessään uusia urapolkuja aloitti kokopäiväisenä linja-autonkuljettajana Sipoonlinja Oy:ssä.
Kun Sipoon linja myytiin isolle yhtiölle, kotikunnassa muodostui tyhjiö tilausliikenteeseen. Runen mielessä alkoi itää ajatus tämän markkinaraon täyttämisestä ja 2005 hän hankki ensimmäisen linja-autonsa, joka oli 17-paikkainen Mercedes-Benz Sprinter.
Tilausajojen kysyntä kasvoi ja kohta oli jo aika ottaa seuraava askel ja ryhtyä kokoaikaiseksi yrittäjäksi, vaikka kannattavalle tasolle pääsemiseen oli vielä jonkin matkaa. Yrittäjähenki, vastuuntunto, taito pitää huolta sekä linja-autoista että matkustajista – ja ennen kaikkea perheen tuki auttoivat yritystä eteenpäin. Hyvät työntekijät ja uskollinen asiakaskunta johtivat siihen että toimintaa oli mahdollista laajentaa. Tärkeä vaihe yrityksen kehityksessä oli bussivarikon muutto omalta pihalta uuteen halliin pienteollisuusalueelle vuonna 2015.
Nykyään koko perhe ja pari työntekijää työskentelee yrityksessä sekä useampi tarvittaessa töihin kutsuttava kuljettaja kuuluu joukkoon.
Arvokas tuki ja kannustus
Verkostomme ja asiakkaamme ovat olleet rinnallamme niin myötä- kuin vastamäessä ja yrityksemme toiminnassa moni hyvä aloite on ollut lähtöisin tuttavapiiristä. Omien matkojen järjestäminen sai alkunsa vuonna 2008 sen jälkeen, kun eräs tuttava nykäisi meitä hihasta ruokakaupassa ja kysyi, voisimmeko järjestää kesämatkan hänen yhdistykselleen.
Asiakkailtamme tullut innoitus ja kannustus ovat vaikuttaneet merkittävästi siihen, että olemme laajentanut toimintaamme asteittain. Taloudellisesti vaikeina aikoina ja kun tragediat perheessämme ovat uhanneet henkilökohtaista terveyttämme ja yrityksen tulevaisuutta, lämmin palaute ja saamamme tuki ovat auttaneet meitä pitämään kiinni yrityksestämme. Vuonna 2014 saimme hienon tunnustuksen työstämme, kun meille annettiin Sipoon vuoden yrittäjä -palkinto. Palkinnon perusteluna oli ennen kaikkea hyvä asiakaspalvelumme mutta myös se, että olimme onnistuneet sopeutumaan ja kehittämään yritystä taloudellisesti vaikeina aikoina.
2020 eteenpäin
Koronapandemia iski meihin rajusti vuonna 2020 ja siitä seuraavat vuodet ovat olleet erityisen haastavaa aikaa – ja haasteita riittää edelleen. Olemme kiitollisia meitä kannustaneille – lähipiirillemme, ystävillemme, asiakkaillemme, työntekijöillemme ja yhteistyökumppaneillemme. Erityiskiitos kotikunnallemme Sipoolle joka on satsannut kunnassa yrittäjyyteen myös näiden parin viimeisen kriittisen vuoden aikana.
Kerta toisensa jälkeen palaavat asiakkaat ja se, että matkustajat ovat tunteneet olonsa tervetulleiksi matkoillamme, ovat paras palaute, jonka voimme saada.